mandag 28. april 2014

23.4 Gaundalen Fjellgård til Holden

Klokken var 8.15 da vi satte av gårde i dag, ganske tidlig til oss å være. Sola varmet godt allerede, og med drøye 300 høydemeter til "frokost" ble fleecegenseren kasta fort. Kunne følge ei kraftlinje hele veien til Holden, så det har vært lite navigering. 

På toppen blåste det surt, og skalljakka måtte på. Følte meg ganske kul med den orange skalljakka og den nye knallblå buksa mi, må jeg innrømme :p 


Tok av Wilma kløven, da det neste stykket var like mye nedover. Og som hun koste seg med den nye "frie" tilværelsen! Fint å se at hun koser seg på tur hun også! :) 

Litt av dn utsikt!

Fant oss en fin lunsjplass midtveis i bakkene; en snøfri og tørr flekk. Hadde et perfekt, hadde det ikke vært for den litt sure vinden. Jeg syntes likevel at jeg måtte sitte der en stund, sånn at vi ikke kom fram så altfor tidlig til Holden :p 


Har hørt det er veldig viktig med solkrem inni nesa, så jeg gjorde mitt beste.. :p

Planene mine endrer seg ofte, og det gjorde de i dag også. Skulle egentlig ikke gå helt til Holden, men dreie litt nordover etter vi hadde krysset elven der. Så imidlertid litt mer på veien videre, og så at jeg fikk en greiere vei om jeg fulgte kraftlinja videre mot Gjevsjøen. Noen flere høydemetere, men mindre skog. Er ikke noe glad i skog, da den plutselig blir tett og jeg må gå masse sikk sakk for at både Wilma, pulken og jeg skal komme fram. 


Så derfor gikk vi altså til Holden, som forøvrig er ei selvbetjent DNT-hytte. Der møtte vi på noen koselige trøndere, som skulle være der i noen dager for å prøve fiskelykken. Også i dag fant vi oss godt tilrette i solveggen. Herlig!

Til en forandring kjøpte jeg middag der; joikakaker og potetmos. Kjøpte til og med nudler til mellommåltid og fruktcoctail til dessert. Slo ordentlig på stortromma :p Wilma syntes det var veldig kjekt, for da fikk hun litt saus i maten sin. Skal jo kose seg litt på tur hun også :) 


Hadde forresten turens første pulkvelt i en bekk, det blir sikkert flere. Skulle krysse en bekk da. Måtte gå en relativt lang omvei for å finne et sted å krysse den, og som dere kanskje allerede har skjønt var heller ikke det noe bra sted. Har vært så heldig å finne greie snøbroer til nå, men her var alle for lengst borte. Der jeg bestemte meg for å krysse, var det maks en halvmeter hvor vannet rant åpent, men det var visst nok. Litt skrått, litt feil vinkel på pulken, litt lite gjennomtenkt draing fra min side, og jeg så pulken velte før den gjorde det. Så da var det bare å er som en gal for å få den videre og opp av bekken. Det gikk likevel ikke så ille. Kom fra det med kun litt vann i pulken og en litt våt kløv, samt noen røde merker på hendene som vitnet om "panisk" draing, da jeg så hva som kom til å skje :p


Ca. 17,5 km

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar