lørdag 19. april 2014

12.4 Teveltunet Fjellstue til Storvika v/grensa

Sto opp tidlig og organiserte det som kom med det nye depotet. Har fått masse mat til både meg og Wilma, masse snacks til meg (har vært tom for det en stund nå, så det blir digg med litt digg), lettere klær til varmere dager (ser ikke ut til at jeg trenger de med det første), brensel til brenneren og kart. 


Hadde mye igjen av både mat og brensel som har samlet seg opp, så nå er pulken i nærheten av så full som den kan være, og det forundrer meg ikke om den veier godt over 70 kg nå. Den er blytung!

Med enda mer vekt i pulken, var det en enda større lettelse å bli kjørt til snøen. Vidar kjørte oss opp til jernbanestoppet overfor Teveltunet, og der fant vi snø. Wilma la seg godt tilrette i bilen til Vidar, og så ut til å ville bli med han tilbake, i stedet for å bli med meg videre :p

Dagen starta med noen bratte høydemetere opp til Skurdalsporten og svenskegrensa, før det flatet ut. Det gikk faktisk overraskende greit med den tunge pulken. Sakte, men greit. Wilma har også fått litt mer vekt i kløven i dag. Ikke mer enn 0,5-1 kg ekstra, men det er da noe. Bedre å øke litt og ofte, enn mye og sjelden. Hun så ikke ut til å merke det i det hele tatt, så da tar jeg det som et tegn på at det går bra med henne også. 

Vi har vel hatt turens hittil korteste etappe i dag. Vi er begge i tipp topp stand, men med det været som var, fristet det veldig lite å gå videre. Og når vi har så god tid som vi har, synes jeg det var helt greit å kalle det en dag etter 8 km og +200 høydemeter :p Da vi kom litt opp fra dalen begynte det å snø/yre og blåse friskt, og jeg ble ganske fort gjennomvåt på beina. Er stort sett bare fornøyd med Trollveggenbuksa mi, men i sånt vær som det var i går og i dag, med sterk vind og våt snø, blir den litt for fort våt gjennom. 

Sikten ble ganske dårlig etterhvert også. Da jeg skulle krysse et bekkeløp som jeg så på GPS'en, så jeg veldig lite foran meg, bare en liten busk nedenfor meg litt lenger frem. Ante ikke hvor bratt det var ned dit, så jeg tenkte at jeg fikk prøve "kaste snøball-metoden" og prøve å tyde terrenget ut i fra det. Og det viste seg å ikke være så dumt, framfor å gå på og satse på at det ikke var så bratt. Jeg fikk aldri se snøballen trille nedover. Den datt bare rett ned, for jeg sto på kanten av en skavel. Så da fant vi en annen vei hvor vi slapp å krysse bekkeleiet! 

Kosa meg faktisk da jeg satt opp teltet i dag, tross dårlig vær. Det er altfor lenge siden sist vi teltet nå! Wilma syntes som vanlig det var kjekt å legge seg i sengen sin, mens jeg fortsatte ute litt til, med bardunering og graving av levegg. Det skal sies at kram snø er positivt en gang i blant. Vanligvis irriterer det meg grønn om dagen, da det gjør at jeg får kladder under skiene, men når en skal grave levegg går det tusen ganger lettere enn når det er tørr snø :p

Nå er det 4 timer siden jeg krøyp inn i soveposen, og været har snudd helt. Nå er det vindstille og blå himmel. Skulle nesten ha gått videre, men da hadde det blitt en veldig kort dag i morgen. Har sett på kart og planlagt dagene fram til vi skal møte mamma og pappa nå. Trenger ikke å gå mer enn 10-15 km om dagen, hvis vi skal gå litt hver dag. Så da chiller vi heller i teltet i kveld, og krysser fingrene for at været holder seg til i morgen! 

Skal forresten test om det er greit å sove uten dunposen nå. Soveposen min kan deles i to; en tynn syntetisk del som går som sommersovepose, og en tjukk dunpose. I natt skal jeg teste om det holder med sommerposen og fjellduk (thermo). Gjør det det, kan jeg sende dunposen hjem med mamma og pappa, og bli kvitt litt vekt. 

Ca. 8 km :p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar