fredag 11. april 2014

10.4 Schulz til Bjørneggen

Syntes jeg sto opp passe tidlig i dag da jeg var oppe kl 7, men da var alle andre i hytta oppe og i gang allerede. En gjeng folkehøyskoleelever som gikk Norge på tvers var allerede startet på turen videre. Ivrige! 

Selv var jeg ferdig pakket og klar til å rusle videre i ni tiden. Da var det en eldre kar som var med å gjøre klar hytta til åpningen, som kom bort og spurte om han kunne få autografen min. Og bilde. Første gang jeg har blitt spurt om det. Føler seg jo nesten som en kjendis :p ikke lenge før jeg begynner å bli høy på pæra her nå ;) åpningen av Schulz er forresten i morgen; fredag 11. april.

Med en så bra start på dagen, lå det an til å bli en flott dag. Skulle imidlertid få teste temperamentet litt på veienDet gikk litt tungt oppover bakkene, men det er jo vanligvis greit nok. Men så kom kladdeføre, både under skiene og pulken. Det er verst når det kladder under pulken, da blir det ekstremt tungt å dra, og det virker litt håpløst å skulle gå x-antall km til. 


Så løsnet stålkanten på den ene skien. 


Prøvde å fikse litt, men da jeg gikk i lyngen kom en kvist mellom sålen og stålkanten og gjorde det enda verre. Begynte å bli litt småirritert. Ny kjapp fiksing. Wilma fikk ferten av reinsdyr og løp fram og tilbake, og dro meg ut av balanse igjen og igjen. Så klarte selvsagt jeg å tråkke på stålkanten, som nå sto litt ut, med den andre skien, og stålkanten sto plutselig 90 grader ut. Klarte ikke å bøye den inn igjen, så da var det bare å klippe den av. Enkelt og greit. Ruslet så videre. Wilma var fortsatt i sin egen verden på jakt etter reinsdyr. Umulig å få kontakt med. Masse vind fra siden som pisket meg i ansiktet. Litt lenge siden jeg hadde spist. Snø/yr i lufta. Gjennomvåt bukse. Trodde jeg hadde igjen ca 4 timer å gå... Litt småamper da.



Men så begynte nedover'n mot Bjørneggen og Wilma roet seg, og på under timen var vi framme på Bjørneggen; dagens mål. Brukte 4 t 45 min i gåtid, 5 t 15 min totalt, på det som skulle ta 7-8 timer. Helt greit når det var såpass ruskevær som det var i dag. 

Rett før Bjørneggen møtte jeg igjen på en mann fra Belgia, Jan, som også kom fra Schulz i dag. Han begynte å lære seg norsk for fire år siden, og pratet allerede flytende norsk. Han forstod så godt som alt jeg sa også, så praten gikk lett. Trivelig. 

Kjøpte for første gang mat på en av de selvbetjente hyttene. Hadde lyst på litt forandring fra den vanlige tørka maten, men konkluderte med at jeg like gjerne kunne ha holdt meg til min egen mat. Det er mye bedre enn brun lapskaus på boks! Wilma synes imidlertid det var veldig godt med litt middagsrester i maten sin. 

Ca. 19,5 km

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar