onsdag 14. mai 2014

8.5 Gresvasshytta til Umbukta Fjellstue

Våknet med vondt i hodet i dag, ikke den beste starten på dagen. Turen til Umbukta Fjellstue har heldigvis vært veldig lett, så det har gått helt greit. Gikk over isen til enden av Grasvatnet. Hadde egentlig tenkt til å gå over Skavlen og ut Litlskardet, for at vi skulle holde oss på norsk side, samt at jeg tror det hadde vært en finere tur enn å traske på isen. Fant imidlertid ut at det er en grunn til at stedet jeg hadde tenkt til å gå over hadde fått navnet Skavlen; det var bare en eneste lang skavel på toppen. Så da måtte vi ty til den svenske siden og isen videre til Umbukta. Greit nok. 

Wilma har hatt en "hviledag" fra kløven. Siden dagens etappe var lett for meg, tenkte jeg at hun kunne få en dag fri. Og det var verdt det big time! Wilma var superhappy da hun fikk gå uten den. Ned de første bakkene fikk hun gå løs, og da spant hun hit og dit, kastet seg ned på ryggen, rullet rundt, hoppet og spratt. Helt tydelig at det var kjekt å bare være hund for en dag, og ikke "kløvhund". 

Det gikk radigt med oss i dag, og vi var framme 13.15. Da hadde vi hatt en god lunsjpause underveis, men vi kunne godt ha doblet lunsjtiden, for fjellstua åpna ikke før kl. 14 i dag :p Fant oss en huskrok i ly for vinden (har blåst en del), og slappet av der til vertskapet kom og åpnet. Null stress!

Fikk låne "Stabburdet". Som navnet sier er det et gammelt stabburd, gjort om til ei hytte. Kjempekoselig! Og helt perfekt for oss med hund. Helt greit at Wilma er inne her sammen med meg, men om hun blir lei av å være inne, har de faktisk en løpestreng utenfor. Det er første stedet vi har vært, hvor det er så tilrettelagt for å ha med hund. Supert! 


Her på Umbukta serverer de også middag, så i dag ble det biffsnadder. Digg! Det var en god porsjon, men tror faktisk jeg lett hadde klart en til. Det har vært dårlig med snacks de siste dagene, og da tæres det litt på lagrene. 

Fikk heldigvis nytt depot i dag, så nå har både jeg og Wilma fått masse snacks å kose oss med! Uheldigvis har nesten alle polarbrødene jeg skulle hatt til lunsj mugget, så snacksen skal nok komme godt med. Har heldigvis to poser med pannekakemiks, så jeg får lage pannekaker til lunsj når polarbrødene er ferdige. Har ellers gjort en liten tabbe ift kart den gangen her. Mangler ett, som skulle dekt ca. 1,5 etappe. Veldig kjipt, for det er så mye lettere å planlegge og se for seg hvordan etappene blir når jeg kan se på det på papir. Har heldigvis kartet på GPS'en, og Nordlandsruta, som vi følger akkurat nå, er tegnet inn der. Det er ei sommermerka rute, men hittil har det stort sett gått greit å gå ca. samma ruta på vinteren. 

Ca. 16 km

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar