onsdag 14. mai 2014

9.5 Umbukta Fjellstue til Sauvasshytta

Hadde strålende sol og nesten ingen vind fra starten i dag. Helt topp! Og enda bedre var det når Sølve (jobber på Umbukta) kjørte pulken og kløven opp de første bakkene, og Wilma og jeg kunne gå uten den ekstra vekta. Herlig!


Hadde trodd det skulle bli flott føre hele veien, ettersom det var kaldt i natt og skareføre nede ved Umbukta. Så feil kan en ta. Da vi kom litt lenger opp og inn i dalen, begynte skavlene å dukke opp. Innover Sauvasskardet gikk det veldig seint, da det var skavler i hytt og pine og noe snø som klabbet litt innimellom. Tungt.


Det var deilig å komme fram til Sauvasshytta, og vite at vi kunne ta  oss en god pause der, i le for vinden. Det var på høy tide å få i seg litt næring; jeg var dødssulten og slukte nærmest maten. En hel termos med te gikk ned også. Det var godt for en sulten og kald kropp. Det tok likevel ikke så altfor lange tia før sultfølelsen ble erstattet av kvalme. Lunsjen kom uheldigvis opp igjen. Lurer på om de polarbrødene jeg trodde var fri for mugg, ikke var det likevel? Tar i hvertfall ikke sjansen på å spise flere av dem. 



Droppet å gå videre i dag, når lunsjen endte som den gjorde. Det ble noen rolige timer i godstolen foran en god varm ovn i stedet. Formen kom seg igjen utover kvelden, så jeg stekte opp en pose med pannekakemiks. Nå har jeg lunsj de fire neste dagene. Fikk i meg en god porsjon middag utpå kvelden også. Håper framdriften blir litt bedre i morgen. 

Kokkelering på gang

Har, gudene vet hvordan, mistet "bamse" i dag (liggeunderlaget mitt i skumgummi). Fester det alltid utenpå pulken, og til nå har det sittet på gjennom bjørkekratt og det som verre er. I dag har vi ikke sett én busk, og det er borte. Tatt av vinden? Kanskje en av de tunge skavlene egentlig var liggeunderlaget som satt fast? Når jeg tenker meg godt om så jeg faktisk en grå/svart ting som føk bortover isen i dag.. Jaja, det er ingen krise. Jeg har jo fortsatt Exped'n min, og det er jo "grom-underlaget"!;)

Pluss i boka for hvordan de har gjort det med låsing av dørene her på hytta. De fleste DNT-hyttene har en utedør og så en gang med en ny dør inn til oppholdsrommet. Her var låsen satt på døra inn til oppholdsrommet, så kommer en utenfor dårlig vær på tur, kommer en seg i hvertfall i le vinden i "mellomgangen". Det kan bety mye, eller alt, om en er riktig uheldig med været. Jeg synes faktisk at alle DNT-hyttene burde ha et rom hvor en kommer seg inn uten nøkkel. Om det så bare er et vedskjul, kan det være gull verdt for en uheldig fjellvandrer. Fare for at uønskede kommer og stjeler veden sa du? Det er ingen som gidder å drasse med seg masse ved på turen videre, og er det noen som virkelig vil inn og stjele veden kan de jo bare skaffe seg en nøkkel som alle andre. 

Søtt do-skilt her på Sauvasshytta btw:


Ca. 12 km (500 høydemeter opp)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar