mandag 5. mai 2014

4.5 Simskardvatnet til Sørmo til Garsmarka


Nydelig vær og utsikt å stå opp til. 

Var ved bedre mot da vi begynte å gå igjen i dag, men det var fortsatt tungt føre. Hadde heldigvis bare en 60 høymeteter igjen i dag, før det flatet ut, og til slutt ble ganske bratt nedover. 

Skjønte forresten i dag tidlig at det ikke bare var vonde gnagsår som var plagsomt i går. Er ganske hoven på innsiden av høyre hel. Mulig det kan være en litt betent muskel eller noen sener eller noe sånt, ikke vet jeg. Men det er i hvertfall ikke noe godt. Har kjent det greit når jeg har gått i dag også, så går og halter litt. Ikke helt bra, men det går seg sikkert til. Pleier det. 

Dagens skigåing endte på Sørmo i Susendalen, sammen med snøen. 



Der i fra har det blitt bilskyss et stykke igjen. Det er, som jeg har skrevet tidligere, vanskelig å gå med pulk når det ikke er snø. Hadde jeg hatt hjul til pulken kunne det jo gått an, men det er fortsatt ikke noe trivelig å gå langs veien spør du meg. Klart jeg kunne ha bytta til sekk og sko, men det er fortsatt så fint å gå på ski der det er mulig, så da tar jeg heller i mot litt hjelp og får en flott tur på ski i fjellet et stykke til. 

Gunder Garsmark er det jeg har vært så heldig å få skyss av i dag. Og ikke bare det. Han og kona, Elisabeth, har ei hytte de låner ut, så vi låner den i natt. Her er det innlagt vann og dusj og greier - luksus! Enda mer luksus var det å bli bedt inn på NPL-boller, kake og kaffe. Alle som tar turen innom familien Garsmark under sin ferd Norge på langs får servert boller, derav navnet NPL-boller. Disse bollene er beryktet blant tur-folk, og det er ikke uten grunn - de er fantastisk gode!! Gjærbakst er noe av det jeg virkelig savner på langtur, så jeg kunne faktisk ikke fått noe bedre. Det skal nevnes at jeg ble bedt inn på boller og kaffe, selv om sønnen, Andreas, var på besøk og de skulle feire bursdagen hans. En gjestfrihet uten like. 

Andreas, Britt (naboen) og jeg, og masse godt på bordet!

Det virker forresten som om NPL'ere er så godt som hverdagskost for familien Garsmark. De fleste jeg møter på får jo sjokk når de hører at jeg går Norge på langs, og lurer på om jeg har det helt bra. Det er ikke alle som spør om det siste, men tror de fleste tenker tanken :p Her var det et veldig avslappet forhold til det. Det første Andreas sa var: "Du går nordover?!", som om det var helt normalt. Eller, kanskje ikke helt normalt, men fikk i hvertfall ikke "og ellers har du det bra"-reaksjonen. 

Ellers fikk jeg mange gode tips om veien videre. Både Gunder og Elisabeth har gått mye i fjellene rundt her, og Gunder har gått hele Nordlandsruta opptil flere ganger. Etter å ha sett bilder fra deres turer om sommeren, har jeg bestemt meg for at jeg må tilbake hit og gå Nordlandsruta en sommer. Det ser ut som en fantastisk flott tur!

Elisabeth, Gunder og hunden Kiki

Hytta vi fikk låne for natten

Utstyret ble hengt opp til tørk, før jeg tok en god varm dusj og hoppet i loppekassa. Gleder meg til å gå videre i morgen!

Ca. 16 km

2 kommentarer:

  1. Ser ut som du kommer til å få mye bra vær fremover nå Lene. Kan vel være fint med sol og varme, selv om det da tærer fortere på snøen.
    Kos deg videre, og mange klemmer fra tante og onkel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Tar gjerne litt sol og varme, selv om det tærer på snøen ja. Regner med å bytte ut pulk og ski med sekk og sko om snaue to uker uansett, og etter det er det jo bedre jo mer bart det er ;) Håper alt står bra til med dere. Har fått med meg at dere legge stein i gårdsplassen om dagen, ser ut til å bli riktig så bra! :)
      Hils kjente og kjære fra meg. Klem :)

      Slett