torsdag 13. mars 2014

13.3 Hviledag

Våknet til det her i dag:
Fikk litt lyst til å gå videre i dag da, men både Wilma og jeg har godt av en hviledag nå tror jeg. Med tanke på hvor sliten særlig jeg ble i går, er det greit å fylle på med litt energi før vi går videre. Det blir for dumt å gå videre uten å nyte hyttelivet litt på hytta til Arnfinn også, for her er det virkelig helt topp!

Sov som en stein i natt! Våknet likevel tidlig, dvs litt over 6, som vanlig. Lagde meg en god frokost og kula'n maks 😁

Har oppdatert bloggen med noen bilder, så dere kan få se hvor fantastisk det er i fjellheimen når vinteren viser seg fra sin bedre side. Litt ordentlig vær har sin sjarm det også, men når man har hatt det lenge nok setter man desto større pris på go' været 😊

Nå har Wilma og jeg vært på tur i ca 2 uker, og vi har det supert! 

Litt om Wilma på tur:
Selv om Wilma kjeder seg litt til tider, tror jeg hun også koser seg på tur sånn i det store og det hele. Det lukter litt lite når det er snø, men hun finner stadig noe å snuse og jakte litt på likevel. Trenger ikke være mer enn en liten barkebit som blåser bortover snøen, før hun er på jakt, tidvis til min fortvilelse, da 35 kg hun som drar brått til siden lett kan få meg ut av balanse :p Wilma er likevel en flott turkompis! Og det er topp å ha noen andre enn kun meg selv å tenke på :)'

Til å begynne med gikk hun med potesokker, men de siste dagene har hun gått uten. Hun mistet ofte sokkene, og bandasjen jeg hadde under ulvekloa (?), den kloa litt opp på frambeina, falt ofte av og la seg som en ball inni sokken. Mer ubehagelig enn nyttig. Det ser imidlertid ut som det går like fint uten sokker. Potene sprekker ikke opp, og hun viser ingen tegn til å være sårbeint. Det går jo stort sett veldig sakte med oss, så det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Passer også på å klippe neglene hennes jevnlig, og bruke en fil jeg har med til det. 

Over Hardangervidda hadde vi kløven på pulken, for at Wilma skulle få en mild start. Nå bærer hun kløven selv. Til nå har hun hatt 2 kg av maten sin i den, altså ikke veldig mye. Kommer til å øke litt når vi går videre nå. Om ikke så altfor lenge regner jeg med at jeg må gå over fra pulk til sekk, og da må Wilma bære maten sin selv. Må derfor øke vekten i kløven gradvis fram mot det. Hun gjør det hun kan for å unngå den, men når hun først får den på går det greit. Må si meg veldig fornøyd med kløvenen; den ligger godt på henne og gnager ikke. Kan absolutt anbefale den, så om du trenger kløv til hunden din, ta kontakt med Seleverkstedet. 

Har ellers med Jervehiet til henne, fjellduk til hund, med ekstra thermofôr inni. Absolutt verdt pengene og den ekstra lille vekten. På DNT hyttene får ikke hundene være med inn i hytta, men må ligge i egne rom for hundene. Da er det kjekt å ha noe hun kan ligge på/i. Når hun ligger i teltet med meg er det også veldig kjekt med et isolasjonslag. Helt tydelig at hun liker seg godt i den! 

Litt om hvordan det går meg på tur:
Det jeg kanskje fryktet mest før start var gnagsår på føttene. Jeg pleier alltid å få gnagsår, uansett hva jeg gjør for å unngå det. Til min store overraskelse har det gått ganske så bra. Har fått noen store blemmer på helene, men ingen av dem har åpnet seg til å bli store sår, som de vanligvis gjør. De var litt ømme til å begynne med, men nå er de nesten ikke det heller. Var litt bekymret for at det hadde kommet en liten infeksjon i blemmen på venstre hel da jeg var på Bjordalsbu, men det ser fint ut nå. Mesteparten av væsken har forsvunnet på begge helene, og huden har hardnet noe. Tar det som et positivt tegn på at huden begynner å bli vandt til belastningen. 

Venstre fot og ankel har definitivt behov for en hviledag i dag. Knuste venstre fot for en del år siden, og den har vært litt trøblete siden det. Nå er den veldig stiv, og bevegeligheten i ankelleddet er ganske redusert ift vanlig. En liten henvende rundt ankelen er det også, men det går fint. Tar det rolig i dag, så er den fit for fight igjen i morgen!

En annen del som trengte en pausedag er ansiktet mitt. Har visst blitt ganske solbrent, til tross for bruk av faktor 50!! Også har jeg fått fregner. Solen er strek om dagen, og været ellers tar på huden det også. Er flink til å bruke kuldekrem, så har i det minste ikke sett antydning til forfrysninger. Bra!

Solbrentselfie 👌

Kroppen ellers fungerer bra nå som jeg begynner å komme inn i gåinga. Skal bli ganske seig etterhvert tror jeg. Det jeg har lagt merke til så langt er at jeg må bli flinkere til å spise underveis. Gleden ved å gå på tur blir så mye mindre når man går tom, og kroppen skal holde hele veien til Nordkapp. 


Ble oppfordret til å skrive litt om hvordan utstyret fungerer, så her kommer litt om det:
Pulken min, Fjellpulken 168 med forsterka drag og sekk, er jeg kjempefornøyd med! Det var viktig for meg når jeg valgt pulk at den er stabil (pes å rette den opp når man er alene), og det er den absolutt. Terrenget skal være ganske så skrått før den velter. Det er godt med plass i den, og mulighet til å åpne den med glidelås bak har vist seg å være veldig kjekt. Det samme med lommen foran; her har jeg litt tau og feller lett tilgjengelig

Forsterka drag er absolutt verdt pengene. Det er litt fjæring i det, noe som gjør at en ikke kjenner alle smådykk og rykk fra pulken i like stor grad som med vanlig drag. Samt at det tåler litt mer når jeg tryner i utforkjøringene :p 

Ellers bruker jeg 20 l sekken fra Fjellpulken til å dra med. Veldig behagelig! Gnager ikke noe, og belastningen blir jevnt fordelt. Det er kjempekjekt med en sekk hvor man kan ha det man trenger i løpet av dagen. Skulle jeg valgt sekk nå, ville jeg imidlertid valgt hakket større. Litt bedre plass, og det gjør ikke noe å ta et par kilo fra pulken å legge i sekken. Merker ikke vekten i sekken, samt at man får litt mer vekt å legge mot når man skal dra. 

En annen ting som gjør sekken kjekk er at jeg kan ha camelbacken i den. Mye lettere å drikke jevnt når det bare er å drikke av slangen, som selvsagt er festet rett ved munnen, framfor å ta av sekken, hentet flasken, åpne flasken, drikke, lukke igjen, putte i sekken, og ta sekken på ryggen igjen. Vannet fryser lett når det er kaldt, men om en tar en slurk hvert 10. minutt er min erfaring at det går ganske greit. Så lenge det ikke er mange, mange minus. Evt. kan må blåse vannet tilbake i posen når en er ferdig med å drikke. 


Ellers har jeg drikkeflaskene mine i termotrekk. Pleier å fylle litt lunkent til varmt vann på dem om morgenen, og da unngår jeg at det fryser i løpet av dagen. Kjekt! 


Soveposen min kan jeg ikke få rost nok, Kongsfjorden fra Helsport. Om jeg noen gang fryser i den må det være fordi jeg er tæla tvers igjennom når jeg legger meg ned i den. Nå har jeg riktignok ikke fått prøvd den når det er ordentlig kaldt, men med den gamle posen min hadde jeg nok frøset mye allerede, tross få blå på gradestokken. 

Av liggeunderlag bruker jeg Bamse (grått tjukt underlag av noe plastgreier(?)) og Exped downmat 7 mm. Exped'n er jeg superhappy med, ligger som ei dronning! Vurderte å slå til med å kjøpe 9 mm når jeg først skulle investere, men det hadde bare vært bortkasta penger og vekt for min del. 7 mm er konge! Bamse kunne imidlertid vært byttet ut med et noe lettere underlag av tilsvarende slag. Har det med for å ha et lagt mellom Exped'n og snøen, for å holde det tørt, men et tynnere et hadde nok gjort samme nytten. 

Klærne mine er jeg godt fornøyd med. Går med ull innerst hver dag; devold active på overkroppen og stilongs fra norheim, samt ullbokser fra norheim. Jakka fra Arc'teryx er helt topp. God lufting under armene, kjekke lommer og en god hette! Buksa er likevel prikken over i'en av bekledningen. Trollveggen dri 3 fra Norrøna leverer! "Innebygde" gamasjer er kjekt når man bare skal en liten tur ut og ikke helt har behovet for ordentlige gamasjer, men det hadde vært kjekt med litt beskyttelse likevel. Praktiske lommer. Stramming i livet. Høyt liv med seler, som er mulig å ta av. Det jeg har blitt mest glad i er likevel at det er drop seat, altså slipper jeg å ta av hele buksa for å gå på do. Det er bare å dra i en glidelås, og jeg kan sette meg ned. Slipper med andre ord å stå unødvendig lenge med rumpa bar når vinden herjer! :D 

Det er vel det jeg har på utstyret for nå. Har blitt mange netter inne på hytte etter Ustaoset, så ingen nye erfaringer å dele med hverken telt, brenner eller noe annet. Eller jo, et lite tips ift hodelykt. Den jeg har lyser godt når man er ute og går, så veldig fornøyd sånn sett. Til telt- og innebruk er det i drøyeste laget, og bruker bare veldig mye batteri. Ta derfor med en sånn billig sak til det, så har du den gode lykta klar når den trengs. 


Nå skal jeg ut og lufte Wilma en tur, før jeg skal sette meg godt til rette i sofaen, spise lunsj, drikke te og slappe av 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar