onsdag 12. mars 2014

10.3 Iungsdalshytta til Bjordalsbu

Fikk en god start på dagen med den frokosten her! 

Da vi gikk fra Iungsdalshytta var det sol og blå himmel, dog noe vind. 


Var litt spent på hvordan det skulle gå med 500 meter stigning på én dag. Iungsdalsvannet ligger på ca 1080 moh, Bjordalsbu på 1576 (og er med det den høyesteliggende DNT hytta i området) og høyeste punkt på turen på rundt 1600. Hadde en liten knekk rundt 1300 moh, men fikk i meg litt mat og drikke og durte videre. Ellers må jeg si det gikk overraskende bra! Gikk turen motsatt vei med Emilie og Tale i påsken i fjor, og kjente meg godt igjen. Fant til og med igjen steinen vi spiste lunsj ved i knakandes fint vær. 


Tommel opp opp bakkene

Møtte på en strek vind fra nordvest når vi nærmet oss toppen. Fikk den tidvis rett i mot og ellers litt fra siden. Wilma syntes heller ikke noe om vinden. Tross mye pels tar vinden på henne også, særlig hodet hennes. Hun klødde hodet i snøen rett som det var. Eller på meg :p 


Kom fram til hytta i tre tiden. Gangtid fra Iungsdalshytta ble fem timer + noen pauser, synes ikke det var så ille med pulken på slep. 


Kjekt med nøkkel fra DNT!

En halvtimes tid etter at jeg kom fram, kom en gjeng på fem dansker - like fornøyde som meg med å komme i ly for vinden som herjet ute. Koselig med selskap, til tross for noe språkproblemer. Dansk har aldri vært min sterke side.. Men fikk nå prata litt lell. 

Tok tidlig kvelden, dvs at klokken ikke rakk å bikke ni engang før jeg lå god og varm i posen. Det er noe av det jeg ser på som luksusen med en tur som det her; å kunne legge seg så tidlig en bare vil. 

I morgen er jeg usikker på hvor langt jeg kommer meg. Det 500 høydemeter ned til Breistølen (kan bli en utfordring med mine skills nedover) og 500 nye høydemeter opp mot Sulebu, tilsammen 32 km i lengde. Planen er å gå så lenge jeg synes det er kos, også tar jeg det derfra etter det. 

18 km, + 500 høydemeter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar